Besabar itu penting

Assallamualaikum…salam sejahtera

Kadangkala rasa nak menggelegak darah saya,bila ada orang buat kita hilang sabar,hilang sabar macam mana ? Ok saya boleh hilang sabar kalau orang bercerita tentang benda hitam,cerita sedih yang dah berlaku sepuluh tahun lepas,perkara yang sudah berlalu jangan dikenang,kita asyik ulang ulang cerita lama sampai orang yang dengar jadi sakit mendengarnya,kena faham lah kita sendiri memang lega bila cerita pada orang,tapi orang akan menanggung siksa dan beban tension tahap melampau apabila kita asyik mengulang cerita

Setiap orang memang ada kesabaran,tapi sampai bila kesabaran akan bertahan ? raksaksa yang dah lama bertapa kat bawah tanah pun akan keluar juga berlawan dengan ultraman, hero yang tak tahan dengan perangai rasaksa yang suka menghancurkan bangunan akan bertukar jadi ultraman untuk melawan rasaksa tadi.

Kita buka buah mulut untuk ajak orang berdebat dan bergaduh bukan begitu caranya,jangan sampai kita kena bunuh dengan orang,sebab orang tak tahan dengan perangai kita,kita bila umur makin meninggkat hingga umur 70 lebih,kena beringat juga yang orang muda sekarang bukan macam dulu-dulu kebanyakan tak berpendidikan. Orang muda zaman sekarang ada pendidikan,dia tahu benda tu logik ke tak logik,walaupun SPM dia ada 1,8,9 jer

Orang muda sekarang tak macam orang muda zaman dulu,orang muda zaman dulu bila orang lebih tua tak hormat dia dia diam jer sebab dia hormat orang tua tu,
orang muda zaman sekarang lain,dia dah bagus hormat dengan orang tua tu,tapi orang tua tu tak hormat hak dia, memang akan kena kurang ajar nampaknya,sebab tu kalau kita tengok banyak orang-orang tua yang kena herdik macam yang selalu dilihat.

Buat orang-orang tua sekarang,kalau kita hormat orang lebih muda dari kita,maka mereka akan sanjung dan hormat kita juga,so kami orang hormat orang lebih tua,tapi kena beringatlah kami tidak akan hulurkan tangan jika orang lebih tua tidak hulurkan tangan terlebih dahulu.

Sekian…

Langgan rss blog ini secara percuma



Kategori: Personal |

Kami amat menghargai segala komen yang anda tinggalkan disini,kami berharap komen yang suci murni saja dari pihak anda,tinggalkan komen anda dan insha allah anda akan dapat baclink percuma dari blog ini,dan ada masa nanti pihak kami akan menziarahi blog anda pulak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge