Guru tidak dihormati,salah siapa ?

Assallamualaikum…

Guru tidak dihormati salah siapa ? hal yang berlaku di sekolah rendah di daerah barat daya pulau pinang,benar-benar menyedihkan dan menyentuh hati

Menapikan rezeki anak murid dengan merampas nasi lemak yang dipesan oleh rakan sekelas oleh seorang guru perempuan dan pengetua sekolah telah menyebab kerugian RM 17.00 pada dua orang anak murid tersebut

Guru tidak dihormati salah siapa,punca Guru tidak dihormati ,anak murid tidak hormat guru,cikgu kurang ajar,cikgu terlampau,cikgu rampas nasi lemak,guru dan pengetua rampas nasi lemak,nasi lemak guru wanita

Bila baca berita macam ni kan, teringat kisah waktu sekolah rendah dulu ramai anak murid akan berjaja pada waktu rehat,cikgu siap tolong support lagi dengan membeli hasil jualan anak murid.

Guru tidak dihormati salah siapa,punca Guru tidak dihormati ,anak murid tidak hormat guru,cikgu kurang ajar,cikgu terlampau,cikgu rampas nasi lemak,guru dan pengetua rampas nasi lemak,nasi lemak guru wanita Guru tidak dihormati salah siapa,punca Guru tidak dihormati ,anak murid tidak hormat guru,cikgu kurang ajar,cikgu terlampau,cikgu rampas nasi lemak,guru dan pengetua rampas nasi lemak,nasi lemak guru wanita

Ada yang berjual aiskrim,nasi lemak,jual pau,jual keropok goreng,memang seronok time tu,cuma sekarang kat sekolah rendah sk iboi/pelandok dah dapat  Anugerah SKK

Zaman sekarang di sk/iboi pelandok mana boleh berjaja lagi,sebab sekolah tu dah dimodenkan oleh kerajaan, makan pada waktu rehat kerajaan yang sponser,alahai beruah nya adik-adik kat sk iboi/pelanduk sekarang ni

Ok berbalik pada topik..

Guru tak sepatutnya merampas sebarangan nasi tersebut dari anak muridnya,kalau ya pun tidak boleh berjaja,beri amaran dulu

Amaran oleh cikgu :

“Esok awak tak boleh bawa lagi,kalau tak saya rampas”

Ya ,sememangnya kat kantin ada jual makanan,mungkin makanan yang dijual agak mahal sedikit, mana yang tak mampu kenalah beli nasi lemak yang dijaja oleh kawanya sebab harga agak murah

Guru tu pun patut bagi ganti rugi kat murid tu,kesian budak tu nak tampung belanja di zaman gst ni, ibu dia bangun awal pagi nak buat nasi lemak nak tampung perbelanjaan

Kalau budak tu bukan anak anak orang susah dia tak jual nasi lemak kat sekolah

Bila pikir balik kenapa Guru tidak dihormati sekarang ni ,mungkin ada tindakan guru yang membuatkan anak murid simpan dendam

Kadangkala Guru tidak dihormati bermula dari sekolah rendah,memang ketika sekolah rendah kanak-kanak tidak melawan sebab ada antara mereka yang naif

Tapi bila masuk ke sekolah menengah, bom jangka yang di simpan terus meletop, tu sampai ada pelajar sanggup tumbuk guru

Monolog

“Dulu ketika sekolah rendah boleh lah cikgu sekolah rendah,cubit dan pukul aku,aku tak salah apa-apa time tu pun dia pukul,sampai aku bersumpah yang aku tak mencuri ,tapi dia tetap pukul”

“Sekarang cikgu sekolah menengah jangan harap nak buat macam tu pulak kat aku,aku dah besar weii, kalau dia pukul aku,aku patahkan batang hidung dia”

Mungkin sebegitu kot monolog seorang pelajar yang berdendam..

Tapi ada pelajar yang mudah melupakan dendam macam ni,sebab mak bapak kat rumah dah bagi contoh akhlak terbaik

sekian



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge